sahabat

Wednesday 16 January 2013

bahaya Snow White and The Seven Dwarfs

Masih ingatkah lagi cerita 'Snow White and The Seven Dwarfs? Atau cerita 'Cinderella'?

Kedua-dua buku ini amat popular dan sering dijadikan 'bed-time' story yang dibacakan oleh ibubapa untuk anak-anak sebelum mereka tidur. Ia juga menjadi buku dan bahan bacaan anak-anak sekolah rendah untuk mengasah kebolehmampuan membaca dan bertutur dalam bahasa Inggeris. Bertahun-tahun buku ini digunakan sehingga ia menjadi sebati. 

Apa yang menarik bagi saya adalah peranan halus nilai moral yang cuba disampaikan. Dalam konteks cerita 'Snow White And The Seven Dwarfs' mengambarkan tentang seorang budak perempuan remaja yang lari dari rumahnya kerana merajuk dan berselisih faham dengan ibubapanya. Lalu, dia memilih untuk tinggal bersama 'seven dwarfs'. Watak seven dwarfs pula digambarkan sebagai budak 'kecil'. Jalan ceritanya seolah-olah tiada yang merungsingkan tetapi ia sebenarnya berjaya menjajah dan meracuni pemikiran anak-anak bahawa melarikan diri (derhaka) dari rumah apabila bermasam muka dengan ibubapa itu sesuatu yang norm. Paling mengerunkan tinggal bersama lelaki  yang tiada ikatan yang sah  juga tidak menjadi kesalahan.

Walaupun penulis buku tersebut cuba menggambarkan ia hanya tujuh budak kecil (tetapi muka dan badan mereka dilukiskan dewasa) namun ia tetap bukan muhrim dari sisi pandang Islam.




No comments:

Post a Comment