sahabat

Monday 14 January 2013

Siapa artis bagi kita?

Bismillah..


Menyangkutkan artis sebagai 'role-model' bukan pendekatan asing. Ia satu 'norm'. Malahan role-model perlu disaring dari kalangan mereka yang mempunyai ramai pengikut dan peminat. Jika ini kriterianya, maka tentunya artis atau ahli sukan termasuk dalam kategori ini. Mereka adalah golongan yang mempunyai ramai peminat dan disifatkan sebagai  selebriti.

Kita tidak bermaksud untuk membakul-sampahkan golongan artis tetapi hakikatnya golongan ini lebih banyak terdedah kepada hiburan. Kita tersasar dalam membuat penilaian role-model yang sebenar. Artis bukanlah rakan pembimbing yang selayaknya untuk remaja kerana dalam jiwa anak remaja itu sendiri telah ada benih kecenderungan berhibur. Dan tidak wajar kita menyuburkannya. Jika kita membuat pemerhatian tentang konten rancangan yang tersisip di televisyen tentunya amat sedikit yang bersifat holistik. Kontentnya banyak melalaikan. Pemilik rangkaian TV pula mempunyai kecenderungan menerbitkan rancangan realiti hiburan yang menjadi kegilaan remaja yang merupakan 'follower' and 'viewer' yang ramai. Rancangan sebegini tidak menekankan nilai mendidik tetapi memfokus kepada pulangan kewangan pelabur dan memenuhi kehendak pemegang saham syarikat. Pelaburan hanya untuk pulangan di dunia bukan mencari pulangan akhirat. Kita khuatir kecenderungan berhibur yang berlebihan melahirkan kesan negatif dan, menjerumuskan remaja kepada situasi yang lebih kritikal seperti pergaulan bebas, perlakuan ganas, dadah, jenayan dan sebagainya.

Islam mengariskan cara berhibur yang dibolehkan. Ia tidak menolak hiburan secara total tetapi mengariskan perimeter yang perlu diawasi. Malangnya, hiburan di masa kini banyak melibatkan unsur-unsur haram. Yang paling ketara adalah kegagalan menjaga batasan seperti pergaulan bebas antara lelaki dan wanita. Apa yang perlu kita lakukan adalah memperbanyakkan rancangan yang menampilkan tokoh agamawan muda atau tokoh budayawan. Cuma pendekatannya perlu kreatif selari dengan evolusi pemikiran masakini. Namun, kreativiti yang diusahakan tidaklah mencacatkan Islam itu ad-Din iaitu satu cara kehidupan.

Harus diingat, rosaknya akhlak manusia bermula dari contoh yang tidak baik. Anak-anak tidak mungkin bersolat jika ibubapa sendiri liat menunaikannya. Anak-anak tidak mungkin merindui akhirat jika pembangunan jiwa mereka terus diputikkan dengan hal-hal keduniaan. Berhati-hati memilih contoh. Lalu kita cuba mencari ikon yang boleh menjadi contoh ikutan. Hakikatnya, kita tidak perlu pergi jauh. Apatah lagijika kita seorang Islam. Pada Rasulullah SAW itu ada contoh ikutan terbaik.

Berhati-hatilah dengan media barat yang secara agresif membaratkan pemikiran remaja Islam untuk menolak kehidupan beragama dan mengejar material. Mereka secara terancang berjaya meminggirkan Muhammad Habibulah sebagai ikon yang paling layak. Bayangkan, ketika pengasas Microsoft, Bill Gates meninggal dunia; tidak tergambar begitu ramai remaja (termasuk remaja Islam) melahirkan kesedihan maksimum sehinggan dizahirkan secata terang di TV, akhbar, Facebook, dan berbagai cara.

Jelasnya, semangat dan kesedihan ini tidak pula terlahir setiap kali tarikh kewafatan baginda Rasulullah SAW mengetuk pintu. Ia berlalu sepi...


gambar kenangan bersama Al-Mawlid






No comments:

Post a Comment