sahabat

Thursday 16 May 2013

Istighfar

Bismillah...

Jumaat datang lagi. Hari yang di'kategorikan' sebagai Penghulu segala hari.

Cuma hari ini saya ingin mengajak diri sendiri untuk beristiqhfar, bukan kerana datangnya Jumaat tetapi ia perlu dilakukan setiap hari dan ketika. Istighfar adalah satu bentuk meditasi dan salah satu kaedah untuk mencapai tahap kedudukan yang tinggi di sisi Allah SWT.

Bila kita melafazkan istghfar secara ikhlas dan khusuk, ia melahirkan satu tenaga positif dalam diri. Ini terlahir kerana istighfar itu adalah pengharapan kita kepada Allah SWT agar dosa kita diampunkan.

Bayangkan, melazimkan istighfar boleh membersihkan hati dan ia membentuk diri dan peribadi insan yang hebat di dunia dan akhirat.

Malah, apa yang lebih baik adalah janji-janji Allah kepada mereka yang mengamalkan istighfar. Antara kelebihan adalah menghapuskan dosa. Mereka yang bertaubat dengan sebenar-benar taubat, maka segala dosanya walau sebanyak buih di lautan, akan tetap diampunkan Allah.(Rujuk Surah Al-Imran:135).

Ungkapan istighfar juga mampu menjadi perisai dalam usaha menghalang gangguan syaitan. Sebuah riwayat menukilkan tentang seorang lelaki yang datang menemui Rasulullah SAW kerana dosa yang dilakukannya. Nabi menasihatkannya dengan 'Mohonlah Ampun Kepada Allah'. Lelaki itu mengulangi perbuatan dosanya lalu meminta nasihat Rasulullah SAW. Nabi menasihatkan lelaki itu 'Setiap kali kamu melakukan dosa maka mohonlah ampun kepada Allah'. Dan lelaki itu bertanya lagi, 'Jika aku terus melakukan dosa'? Lalu Rasulullah SAW bersabda 'Allah akan mengampunkan yang lebih banyak dari itu. Teruslah kamu bertaubat sehingga syaitan itu terusir dari mu'.

Allah, Allah, Allah!





No comments:

Post a Comment