sahabat

Sunday 20 January 2013

nur Muhammad saw

Bismillah...

Jika kita inginkan keberkatan hidup maka 'peganglah' Rasulullah SAW. Cahaya Rasulullah adalah nur Muhammad. Ia membawa manusia kepada kejayaan, kehebatan, dan kemuliaan. Nabi adalah pembawa cahaya. Melalui bagindalah kita sudi menerima Islam. Melaluinya juga tumbuh hidayah.

Kita patut bersyukur kerana tergolong dalam mereka yang sudi menerima petunjuk. Manakala sebahagian yang lain masih dalam kegelapan. Ketika nabi Muhammad SAW dilantik menjadi Rasulullah, baginga membawa bersamanya berita gembira, berita peringatan, dan sebagai daie yang menyeru kepada Allah.

Itulah Rasulullah yang Allah utus. Ia cahaya yang terang.

Surah al-Ahzab: 45 -48 ' Hai nabi, Sesungguhnya kami mengutusmu untuk jadi saksi, dan membawa khabar gembira dan pemberi peringatan. Dan untuk jadi penyeru kepada agama Allah dengan izin-Nya dan untuk jadi cahaya yang menerangi. Dan sampaikan berita gembira kepada orang-orang mukmin bahawa sesungguhnya bagi mereka kurnia yang besar dari Allah. Dan janganlah kamu menuruti orang-orang kafir dan orang-orang munafik itu, janganlah kamu hiraukan gangguan mereka dan bertawakallah kepada Allah. Dan cukuplah Allah sebagai pelindung'

Rasulullah tidak bimbing kita kecuali ia jalan ke syurga.


No comments:

Post a Comment