sahabat

Friday 10 May 2013

Pasca PRU-13: Perbezaan Itu Rahmat

Bismillah...
Terlalu banyak cerita dan dakwa yang kita baca dan dengar susulan dari PRU13. Asakan-asakan politik ini menjadikan kita 'letih'. Agak menyedihkan juga dikalangan orang politik hatta rakyat tidak muhasabah diri. Seharusnya selesainya PRU13, satu jangka waktu penilaian segala pencapaian yang lalu dan menrancang apa yang ingin dicapai selanjutnya menjadi keutamaan. Namun, manusia terus menilai apa yang ingin dicapai dari sudut duniawi. Tidak ramai yang muhasabah dari sudut agama.

Perbezaan politik dari PRU13 telah mencambahkan sumber permusuhan sesama umat manusia. Bukankah agama Islam iitu mengajar kita untuk mengikat segala perbezaan melalui Iman dan taqwa kepada Allah agar persatuan dan persaudaraan menjadi indah.

'Wahai umat manusia! Sesungguhnya kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku-puak supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam Pengetahuan-NYA' Surah Al-Hujurat:13.

Perbezaan ini sebenarnya merupakan Rahmat dari Allah. Dan Rahmat ini akan hanya menjadi indah jika kita mengamalkan sikap ta'aruf (saling mengenal), tafahum (saling memahami), dan ta'awun (saling membantu) antara satu sama lain.

Meminjam kata-kata Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah dalam Majmu' Fatawa: Seandainya setiap kali dua orang Muslim yang berbeza pendapat dalam satu masalah itu harus saling menjauhi dan memusuhi, nescaya tidak akan tersisa sedikitpun ikatan ukhwah di antara sesama Muslim.

Kita perlu ada kerendahan hati dan meluaskan pandangan supaya kita dapat menerima perbezaan secara arif. Rasul dan para ulama salaf telah memberikan banyak teladan yang jelas tentang keluasan pandangan dan kelapangan hati dalam menyingkap pelbagai perbezaan. Kelapangan hati membebaskan kita dari sikap ujub dan takabur yang sangat dibenci Allah, ' Maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). DIA-lah sahaja yang mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa' Surah An-Najm:32.

Lihat kepada bulan dan matahari; kedua-duanya boleh berpadu walaupun tidak bersatu. Begitu juga siang dan malam, saling bertukar namun tidak pernah bercakaran.

JOM, Kita Berkempen! Bukan Untuk Pilihanraya Tetapi Berkempen Untuk Solat Lima Waktu. Semoga Allah Pilih Kita!






No comments:

Post a Comment