sahabat

Wednesday 9 January 2013

Orang yang RUGI


Bismillah...

Dari Awal Penciptaan Dan Pengistiharan Manusia, Allah Telah Jelaskan Misi Dan Tujuan: 'Tidak Aku Jadikan Jin Dan Manusia Kecuali Untuk Beribadah Kepada-KU'

Malangnya, Keutamaan Masa Kini Menjurus Kepada Urusan Dunia. Agama Hanya Datang Ketika Darurat Iaitu Ketika Anak Mengambil Peperiksaan, Diri Dilanda Sakit, Rumah DiGanggu Syaitan, Atau Ketika Ingin Mengadakan Doa Dan Tahlil. Ketika Itulah Agama Menjadi Keutamaan.

Banyak Iktibar Dari Sejarah Bagaimana Manusia Tidak Memanafaatkan Masa Yang Terhidang Untuk Beribadah Kepada Allah. Lihat Abu Lahab, Yang Diberi Masa, Ruang, Peluang Yang Cukup Panjang Untuk Beriman Kepada Allah. Sebagai Bapa Saudara Rasulullah SAW, Beliau Sentiasa Mendampingi Rasulullah SAW. Malahan, Menurut Sejarah, Beliau Antara Manusia Yang Paling Gembira Di Saat Rasulullah SAW Di Puterakan Dengan Memerdekakan Hamba Dan Mengadakan Jamuan. Sebagai Bapa Saudara, Beliau Bukan Sahaja Mengenali Rasulullah SAW Malah Amat Mengenali Ahli Keluarga Baginda.

Namun, Abu Lahab Gagal Memuliakan Kesempatan Masa Dan Saat Tersebut Untuk Beriman Kepada Allah. Maka Jadilah Dia Dikalangan Orang Yang Rugi.

Moralnya: Jika Kita Mempunyai Waktu Tetapi Tidak Memanfaatkan Sebaiknya Maka Kita Juga Tergolong Dalam Mereka Yang Rugi



No comments:

Post a Comment