sahabat

Monday 13 May 2013

Setiap hari adalah hari ibu

Bismillah...

Semalam merupakan 'Hari Ibu', dan ramai juga yang meraikannya sebagai menghargai ibu masing-masing. Secara peribadi saya tidak menyokong sambutan sebegini. Hari-hari sambutan sebegini lahir kerana terdapat golongan yang tidak punya masa untuk insan-insan tersayang. Maka lahirlah Hari Bapa, Hari Ibu, Hari Kekasih, dan sebagainya. Negara barat memang 'cerdik' menyembunyikan kekurangan mereka. Mereka leka dengan hal-hal dunia sehingga tanggangjawab sebagai anak tidak dilaksanakan. Justeru, untuk menutup mereka mula wujudkan berbagai-bagai sambutan.

Islam mengajar kita menhargai jasa dan pengorbanan ibubapa setiap waktu bukan pada hari-hari tertentu sahaja. Diantara tanggungjawab anak-anak terhadap ibubapa adalah berbuat baik kepada kedua ibubapa. Anak-anak dituntut supaya berbakti terhadap ibubapa samaada semasa mereka masih hidup atau sesudah meninggal dunia. Al-Quran ada menyebut 'Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israel (dengan berfirman) "Janganlah kamu menyembah melainkan Allah dan berbuat baiklah kepada kedua ibubapa..." Surah Al-Baqarah:83. Rujuk juga Surah An-Nissa:36, Surah Al-Ana'am:151, Surah Luqman:15, SurahAl-Israa:23. Dan banyak lagi surah-surah sealirannya.

Antara Hadith yang memperkukuhkan tanggungjawab kita sebagai anak adalah: Daripada Ibnu Amru RA katanya; Rasulullah SAW bersabda 'Keredhaan Tuhan (kepada hamba-NYA) adalah terletak pada keredhaan ibubapa dan kemurkaan (pada hamba-NYA) adalah terletak pada kemurkaan kedua ibubapanya' (Riwayat At-Tabrani). Daripada Ibnu Umar RA katanya Rasulullah SAW bersabda 'Berbuat baiklah kepada kedua-dua ibubapa kamu nescaya anak-anak kamu akan berbuat baik kepada kamu' (Riwayat At-Tabrani). Daripada Ibnu Masud RA katanya Rasulullah SAW bersabda 'Amalan yang paling disukai oleh Allah SWT ialah mendirikan sembahang pada waktunya. Kemudian berbuat baik kepada kedua ibubapa kemudian berjihad fisabillah' (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

JOM, kida doakan keampunan untuk kedua ibubapa kita dalam setiap solat kita. Ameen!



No comments:

Post a Comment