sahabat

Friday 10 May 2013

Pasca PRU-13: Tarbiyah Sabar

Bismillah...

Sabar! Itulah perkataan yang ingin saya nasihatkan untuk diri sendiri dan sahabat-sahabat semua ketika diajukan pandangan tentang kekalutan PRU13. 

Saya akui bahawa sifat sabar itu mudah untuk diungkap, tetapi sukar untuk dilakukan. Namum itulah yang perlu kita lakukan kerana sifat tidak sabar dan sedih adalah perangkap syaitan. Dan kita perlu menjauhkan diri dari segala perangkap-perangkap syaitan ini.

Usai PRU13, kita dapat lihat semangat seseorang bagai direntap-lenyap akibat kesedihan sehingga ia melumpuhkan diri dari aktiviti harian dan kehidupan. Kesedihan yang melampau adalah mainan syaitan. Syaitan menjadikan kesedihan sebagai alat untuk memutuskan seseorang dari perjalanan hidupnya sehingga mereka berhenti dari segala kegiatan kehidupan.

Ironinya, manusia suka mengada-adakan atau mencari-cari kesedihan sedangkan ia tidak memberi keuntungan. Sikap sebegini menjadi tanda samada seseorang itu beriman atau lemah.

Islam mengajar kita untuk perbanyakkan bersabar ketika ditimpa segala jenis musibah kerana sabar merupakan cara yang paling efektif untuk mendapatkan pertolongan Allah. Sabar itu merupakn kunci kejayaan yang melorongkan jalan kedamaian serta membuka pintu kebahagian.

Al-Quran banyak menyebut tentang sabar sebagai satu kaedah menangani permasalahan antaranya 'Wahai sekelian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar' Surah Al-Baqarah: 153.

Khulasahnya, kesedihan itu adalah satu pilihan, bukan keharusan. Kesabaran akan memudahkan jalan kita menghadapi segala permasalahan. Kembalikan segala masalah kita kepada Yang Maha Pemberi Penyelesaian. Jangan dipaksa hidup ini sesuai dengan kehendak sendiri.

Semoga Allah Bimbing Hati-Hati Kita.

No comments:

Post a Comment